Bpm is de afkorting voor ‘Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen’. Het is de belasting die je betaalt als je een nieuw voertuig aanschaft of als je een auto uit het buitenland importeert. Als de Belastingdienst een voertuig aanmerkt als een bedrijfswagen met een maximummassa van 3.500 kilo, krijgt de bestelauto een grijs kenteken en wordt deze tot januari 2025 nog vrijgesteld van bpm. Vanaf januari 2025 is het zogenaamde grijze kenteken voordeel passé en ga je ook als ondernemer een belastingheffing betalen. De hoogte hiervan wordt afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig: hoe ‘groener’, hoe lager de bpm. Elektrische bestelauto’s zijn volledig emissievrij en blijven daarom alsnog vrijgesteld van bpm. De kosten per gram CO2-uitstoot per kilometer worden €66,91. Dit betekent dat de belastingheffing op een bestelauto zomaar €20.000,- of meer kan gaan bedragen.
Hoewel 2025 nog ver weg lijkt, is het raadzaam om tijdig in te spelen op de ingrijpende voorgestelde bpm-verandering. De industrie kampt nog altijd met langere levertijden; een vandaag bestelde bestelauto, staat niet morgen voor de deur.
Nu is het moment om te onderzoeken of een elektrische bestelauto binnen jouw werkterrein toepasbaar is en ook als je een bestelauto met een verbrandingsmotor wilt blijven rijden, kan het slim zijn om een geplande aanschaf naar voren te halen. Dit om gebruik te kunnen maken van de huidige bpm-vrijstelling en zo flink wat euro’s te besparen. Het is daarbij belangrijk om te beseffen dat niet het moment van aanschaf telt, maar het moment van registratie. Bpm moet worden betaald zodra het voertuig in het Nederlands kentekenregister wordt geregistreerd. Alle bestelwagens die vóór 1 januari 2025 geregistreerd worden, zijn nog vrijgesteld van bpm en daardoor financieel een stuk aantrekkelijker.